
Retningslinjer for Babysits-felleskapet
Hos Babysits tror vi at ved å koble pålitelige barnepassere med familier, kan vi hjelpe hver forelder med å føle seg trygg og støttet i deres omsorgsreise.
Hvorfor våre fellesskapsstandarder er nødvendige
Når det gjelder barn, kommer tillit og sikkerhet først. Derfor forventes alle medlemmer av vårt fellesskap å opprettholde de høyeste standardene for omsorg, respekt og ærlighet i alle interaksjoner.
Disse standardene beskriver hva det innebærer å være en del av Babysits. Fordi barns velvære er vår høyeste prioritet, har vi nulltoleranse for enhver atferd som svekker sikkerheten eller tilliten. Babysits er ikke for alle, og det er det som holder fellesskapet vårt sterkt.
Takk for at du hjelper oss med å skape et sted der familier og barnevakter, barnepiker, barnepassere kan knytte forbindelser med tillit. Sammen gjør vi barnepass mer pålitelig, omsorgsfullt og trygt. Velkommen til Babysits-familien!
Felles kjernekrav
Sikkerhet først.
Sett barns trivsel og sikkerhet først i hver avgjørelse du tar.
Kommuniser åpent og ærlig
Del informasjon ærlig og tidlig. Still spørsmål når du trenger hjelp. Sørg for at all relevant informasjon blir kommunisert.
Vær snill og respektfull
Behandle alle med vennlighet og forståelse. Anerkjenn at hver familie og hver omsorgsperson er forskjellig. Respekter alle bakgrunner, respekter grenser, og behandle alltid hverandre med omsorg.
Behandle hverandre som familie.
Når du passer på barn, gi kjærlig oppmerksomhet og respekter familiens rutiner. Når du tar imot barnepassere i hjemmet ditt, behandle dem som familie, kommuniser tydelig, og vis takknemlighet. Dette skaper et samfunn hvor alle føler seg verdsatt og støttet.
Omsorgsstandarder
Å ta seg av barn er et stort ansvar. Familier stoler på at du gir trygg, pålitelig og respektfull omsorg i deres fravær. Aksepter at hver familie er forskjellig. Dette er det som gjør det både utfordrende og givende å ta seg av barn. Uansett familiens rutiner eller forventninger, sett alltid barnas velvære først, respekter hjemmet deres, og kommuniser åpent med foreldrene.
-
Snakk åpent og kom forberedt.
- Bekreft ankomsttider, kontaktinformasjon, og barnas spesifikke behov med foreldrene på forhånd.
- Respekter avtalte vilkår og priser når avtalen er bekreftet.
- Kom tidsnok og gi foreldrene beskjed så tidlig som mulig hvis du blir forsinket.
- Gi 24 timers varsel hvis du avlyser uventet.
- Vær ærlig om hvem du er, hold kommunikasjonen innenfor Babysits-plattformen og beskytt personlig informasjon.
-
Hold ting trygt og profesjonelt.
- Ta rimelige forholdsregler for sikkerhet, som å møte familier på forhånd på et offentlig sted, dele jobbdetaljer med noen du stoler på og sjekke familievurderinger på plattformen.
- Kle deg passende og unngå klær med støtende språk eller bilder.
- Spør foreldrene ved ankomst om forventninger ut over barnepass (f.eks. lett rengjøring, matlaging, telefonsamtaler).
- Aldri innta alkohol, ta narkotika, eller begi deg inn i skadelig oppførsel mens du gir omsorg.
- Ikke inviter venner eller åpne døren for fremmede uten foresattes tillatelse.
- Vær vennlig og omsorgsfull mens du respekterer familiens regler og forventninger.
- Vær forberedt på å vise gyldig legitimasjon ved forespørsel.
-
Følg familiens rutiner og respekter hjemmet deres.
- Følg alltid foreldrenes instruksjoner og respekter familiens rutiner som leggetider, husregler og tradisjoner.
- Vær fleksibel og tilpass stilen til det som fungerer best for hver familie.
- La huset i samme stand som ved ankomst og ta aldri noe som ikke er ditt.
-
Håndter problemer med omsorg og ærlighet.
- Ta fullt ansvar for barna under vakten.
- Kontakt foreldre når du er usikker på situasjoner.
- Aldri bruk fysisk eller verbal avstraffelse.
- Kontakt foreldre umiddelbart når problemer oppstår som ikke kan håndteres. For alvorlige sikkerhetsnødsituasjoner, ring nødtjenester (slik som politi eller ambulanse) først, deretter informer foreldrene.
- Prioriter alltid barns sikkerhet og velvære, og vis omsorg og vennlighet.
-
Kommuniser åpent etter hver jobb.
- Rapporter ærlig hvordan barna oppførte seg og eventuelle problemer som oppsto.
- Forvent rettferdig betaling og ta opp bekymringer innen rimelig tid.
- Rapporter upassende oppførsel til Babysits og legg igjen nyttige omtaler for andre omsorgsgivere.
Familie standarder
Å ønske en omsorgsperson velkommen i hjemmet ditt er et stort ansvar. Som familie setter dere tonen for en trygg, respektfull og positiv barneomsorgsopplevelse. Omfavn at hver omsorgsperson har sine egne styrker og erfaringer. Dette er det som gjør barneomsorg både unik og givende. For å bygge tillit og sikre best mulig omsorg for barnet ditt, kommuniser forventninger tydelig, respekter omsorgspersonens rolle, og gi dem informasjonen de trenger for å lykkes.
-
Kommuniser tydelig og sett forventninger.
- Gi kontaktopplysninger (telefonnumre, nødnummer) og del leggetider, rutiner og instruksjoner for nødvendige medisiner.
- Kommuniser klart instruksjoner og forventninger.
- Avtal betaling, oppgaver, og tidsplan før jobben starter.
- Hvis du forventer hjelp utenfor barnepass (f.eks. rengjøring, matlaging), gi beskjed til omsorgspersonen på forhånd.
-
Oppretthold profesjonelle standarder og sikkerhet.
- Gi 24 timers varsel hvis du avbryter uventet.
- Vær ærlig om hvem du er, hold kommunikasjonen innenfor Babysits-plattformen og beskytt personlig informasjon.
- Oppretthold respektfullt arbeidsforhold samtidig som du er varm og omsorgsfull.
- Be om å se identifikasjon for å bekrefte at identiteten deres samsvarer med profilen hvis nødvendig.
-
Støtt omsorgspersoner under omsorg.
- Prøv å være tilgjengelig under jobben, eller oppgi en alternativ kontakt.
- Vis respekt og takknemlighet for barnevakter for den viktige omsorgen de gir og sørg for at de føler seg komfortable og støttet.
- Respekter barnepasserens beste vurdering i nødssituasjoner.
- Oppdater omsorgspersonen hvis du kommer sent tilbake.
-
Håndter betaling og tilbakemelding rettferdig.
- Du kan avbestille bestillingen din før den starter eller innen de første 60 minuttene. Etter det betaler du for hele den avtalte tiden, selv om bestillingen avsluttes tidlig.
- Ta opp bekymringer om jobbutførelse innen rimelig tid.
- Rapporter upassende oppførsel fra omsorgsgiver til Babysits.
- Legg igjen en omtaler for omsorgspersonen for å hjelpe andre foreldre.
Brudd
Vi vet at alle kan gjøre feil av og til. Vårt samfunn bygger på tillit, læring og nye sjanser. Men når våre standarder ikke følges, påvirker det sikkerheten og tilliten som gjør Babysits til en flott plattform. Slik håndterer vi ulike situasjoner:
-
Små glipper
Dette er utilsiktede feil som kan skje med hvem som helst:
Eksempler
- Ankomme sent uten å gi beskjed
- Å glemme å følge en husregel
- Liten misforståelse om forventninger
- Ikke svare på meldinger innen rimelig tid
Hva skjer
Vi vil ta kontakt for å forstå hva som skjedde og hjelpe til med å forhindre det neste gang. Vi vil legge til en merknad på kontoen din og gi veiledning. Alle fortjener en sjanse til å lære og forbedre seg. Flere mindre feil og glipper kan bli behandlet som tillitsbrudd.
-
Tillitsbrudd
Disse oppførslene bryter med tilliten vårt fellesskap er avhengig av:
Eksempler
- Ikke være ærlig om kvalifikasjoner eller behov
- Upassende oppførsel med barn eller familier
- Diskriminering eller respektløs kommunikasjon basert på personlige egenskaper eller bakgrunn
- Å ta med uautoriserte gjester eller etterlate barn uten tilsyn
- Deling av personlig informasjon utenfor plattformen
- Ikke opplyse om ulykker eller problemer
- Endring av avtalte priser, tidsplan eller jobbvilkår etter avtale uten gjensidig samtykke
- Krenkende eller respektløs oppførsel mot Babysits supportmedlemmer
Hva skjer
Vi vil suspendere kontoen din mens vi etterforsker. Hvis vi bekrefter et brudd, vil kontoen din bli stengt permanent. Du vil ikke kunne registrere deg igjen.
-
Sikkerhetsbekymringer
Disse utsetter barn, familier eller lokalsamfunnsmedlemmer for risiko:
Eksempler
- Enhver form for skade, trusler eller utrygg oppførsel
- Bruk av alkohol eller stoffer mens du passer barn
- Forlate barn i farlige situasjoner
- Tyveri eller forsettlig skade
- Deling av bilder eller detaljer om familier/omsorgspersoner på sosiale medier
Hva skjer
Vi vil umiddelbart suspendere kontoen din og prioritere etterforskningen vår. Hvis vi bekrefter et brudd, vil kontoen din stenges permanent. Du vil ikke kunne registrere deg igjen.
Vår gjennomgangsprosess
Når noen rapporterer en bekymring, undersøker vi rettferdig og grundig. Vi kontakter alle involverte for å forstå hva som skjedde. Målet vårt er alltid å støtte fellesskapet vårt, samtidig som vi holder alle trygge.
Hvis du noen gang er bekymret for en situasjon, vennligst kontakt oss med en gang. Vi er her for å hjelpe, ikke dømme.
Ansvarsfraskrivelse
Babysits gir sikkerhetsverktøy for å støtte deg, men du har alltid kontroll over hvem du jobber med. Vi oppfordrer deg til å gjennomgå profiler, sjekke referanser og møte personlig før din første avtale. Vi tar opp problemer som påvirker plattformens sikkerhet, både på og utenfor plattformen. Om nødvendig, kan vi begrense eller fjerne medlemmer og vil samarbeide med myndigheter for å holde samfunnet vårt trygt.