Hvordan kan vi hjelpe?

Hvordan kan vi hjelpe?

Generelt

Babysits er en online barnepassplattform, noe som betyr at våre barnevakter og foreldre vil være i kontakt med hverandre. Vi forenkler kommunikasjonen mellom barnevakter og foreldre gjennom vår plattform. Brukere på hjemmesiden vår kan kontakte hverandre direkte med vår private meldingstjeneste og planlegge avtaler.

Husk at foreldre og barnevakter er selv ansvarlige for å screene, intervjue, og ta det endelige valget. Babysits kan ikke ta ansvar for brukere på plattformen og deres handlinger.

Plattformen er fullstendig gratis for barnevakter og dagmammaer.

Vi ber om et lite gebyr fra foreldre og barnevaktbyråer for å kontakte barnevakter og/eller dagmammaer.

Sjekk prissiden for ytterligere detaljer.

Ja. Babysits-appen er fullstendig gratis å laste ned fra Google Play og App Store. Sørg for at du ser oppdateringer regelmessig siden vi kontinuerlig forbedrer appen vår.

Babysits screener ikke registrerte foreldre, barnevakter, dagmammaer eller barnevaktbyråer, men vi kontrollerer regelmessig for uønsket innhold. Dersom vi hører om en upålitelig bruker vil vi øyeblikkelig blokkere vedkommendes konto. Siden vi ikke screener brukerne våre, vennligst vær oppmerksom på at du står selv ansvarlig for å intervjue potensielle kandidater og ta det endelige valget.

For å redusere din risiko og sikre familien din sin trygghet anbefaler vi at foreldre møter potensielle barnevakter før du inviterer dem å sitte barnevakt for dine barn. Dessuten anbefaler vi foreldre å sjekke barnevaktenes referanser og vurderinger for å ta det beste valget. For mer informasjon, se våre tips for foreldre.

Vi anbefaler også at barnevakter møter foreldrene før de blir enige om å sitte barnevakt for deres barn. For din egen sikkerhet anbefaler vi at du foreslår til foreldrene at dere møtes på et offentlig sted og at du tar noen med deg. For mer informasjon, sjekk ut våre tips for barnevakter.

Vi anbefaler på det sterkeste at brukere kommuniserer via Babysits sin meldingstjeneste inntil de er komfortable nok, og stoler nok på den andre brukeren, til å utveksle kontaktinformasjon og kommunisere utenfor Babysits. Besøk vår side om tillit og sikkerhet for mer informasjon.

Babysits har innarbeidet mange sikringstiltak i plattformen som vi forbedrer regelmessig, slik at vi kan holde din informasjon trygg. Dersom du velger å kommunisere utenfor Babysits-plattformen, blir det vanskeligere for oss å beskytte opplysningene dine siden våre sikringstiltak ikke vil gjelde lenger.

Vi anbefaler at barnevakter og foreldre verifiserer sin identitet ved å bekrefte e-postadresse og telefonnummer, og ved å koble andre nettprofiler til kontoen.

Vi anbefaler at du bruker vår private meldingstjeneste siden vi har innarbeidet mange sikkerhetstiltak i plattformen med formål om å overvåke oppførsel og holde informasjonen din trygg. Når du kommuniserer på vår meldingstjeneste kan Babysits administrere og forholde seg til eventuell upassende oppførsel fra en annen bruker. Dersom du velger å kommunisere med andre brukere via en ekstern meldingstjeneste kan vi ikke garantere at informasjonen din forblir trygg. Ved å benytte deg av alternative kommunikasjonsmediumer øker du risikoen for svindel- og phishing-forsøk.

Identitetstyveri oppstår når noen ulovlig bruker dine personlige opplysninger. Babysits spør aldri om dine personlige opplysninger. Skulle en ukjent bruker be om dine personlige opplysninge, vennligst rapporter dette umiddelbart siden dette kan være et forsøk på svindel. Dersom du tror at du er blitt utsatt for identitetstyveri, informer oss og rapporter en anmeldelse til politiet umiddelbart.

Babysits gjør sitt beste for å oppdage og fjerne svindlere fra plattformen og svarer raskt på rapporteringer, men vi kan ikke hjelpe med forbindelser gjort utenfor plattformen. Vennligst sjekk vår side om tillit og sikkerhet for mer informasjon.

Skal du flytte eller reise til et annet land? Da kan du ta med Babysits-kontoen din!

Babysits-plattformen finnes i en rekke land, du kan se dem alle på vår Babysits.org side.

Du kan også bytte på land og språk når som helst nederst på nettsiden. Simpelthen klikk på flagget og velg landet til den siden du ønsker. Når du bytter til et nytt lands hjemmeside blir du bedt om å logge deg inn på nytt med e-post og passord.

Til foreldre

Foreldre kan finne barnevakter på Babysits gjennom vår søkeside. Du kan se gjennom tilgjengelige barnevakter i ditt område eller legge ut profilen din slik at barnevakter som er interesserte kan kontakte deg. Når du har funnet en barnevakt som du ønsker å kontakte, kan du oppgradere til en premiumskonto.

Foreldre kan også finne et alternativ til barnevakter ved å kontakte andre foreldre til å ta vare på barna.

Foreldre må oppgradere til en premiumskonto for å kune kontakte barnevakter. Du kan oppgradere til en premiumskonto via oppgraderingsssiden (etter registrering) eller via Babysits-appen.

Hvis du vil avslutte din premiumskonto, kan du enkelt gjøre det på kontostatus siden. Vennligst vær oppmerksom på at når du avslutter premiumskonto, en endelig belastning finne sted. Dette er fordi vi belaster med forsinkelse. For eksempel, hvis din nye måned nettopp startet forrige uke, kan det være at månedlig gebyr for denne måneden vil fortsatt bli belastet. Det blir dermed ikke belastet en ny periode.

Hvis du har noen dager igjen på din premiumskonto, kan du selvsagt fortsatt bruke premiumstjenester for de gjenstående dagene etter at du avslutter din premiumskonto. Hvis du fortsatt har problemer med å avslutte din premiumskonto, vennligst ta kontakt med vår kundeservice.

Når du har funnet en barnevakt kan du enkelt planlegge en avtale med barnevakten. Du kan planlegge avtalen ved å gå inn på din innboks og klikke på samtalen med barnevakten. På venstre side kan du klikke på “planlegg barnevaktavtale”-knappen for å lage en avtale.

Ja, selv etter at din premiumskonto har blitt avsluttet kan du sende meldinger til nye barnevakter så lenge kontraktsperioden er gyldig, og selv når kontoen din er avsluttet kan du fortsette samtaler som du startet med premiumskontoen din.

Tilnærmet timesats: På profilen din kan du indikere en gjennomsnittlig timesats for en barnevaktavtale. Barnepassere kan gjøre det samme. Dette er foreløpig ingen fastsatt sats, og du kan alltids forhandle lønn. Forvent sats forandrer seg seg avhengig av faktorene nevnt nedenfor.

Vurder kravene dine: Hvis barnet ditt trenger mye oppmerksomhet og omsorg, burde du betale en høyere sats enn vanlig. Husk at du vil også måtte betale barnevakten mer for å se etter flere barn siden dette vil kreve større innsats og energi fra barnevakten. Vi anbefaler deg å lage oversikt over betalingsdetaljene i forkant av første barnevaktatvale i kommunikasjon med barnevakten slike at dere begge er fullstendig klare over hva som er forventet.

Ta i betraktning barnevaktens alder og erfaringer: Når du arrangerer timesats, må du også ta i betraktning alderen på barnevakten. For eksempel, en 21 år gammel student vil forvente en høyere sats enn det en 15 åring forventer. For å bestemme timesatsen for barnevakten din kan du også se på Arbeidstilsynets oversikt over minstelønn i forskjellige bransjer.

Dagmamma: En dagmamma kan selv bestemme hvor mye de tar betalt. Disse er profesjonelle og må bli betalt minimum minstelønn. Foreldre i noen land har krav om subsidier basert på maksimum timelønn.

I noen jurisdiksjoner er det lovpålagt å avtale en kontrakt. På grunn av dette – og for å gjøre barnevaktopplevelsen bedre for begge parter – foreslår vi å fylle ut og å gå gjennom inntaksskjemaet vårt.

Det kan skje at du har en negativ opplevelse med en barnevakt. Vi syns dette er leit å høre. Dersom du har kontaktet barnevakten gjennom Babysits' meldingstjeneste kan du legge igjen en vurdering om barnevakten. Uansett tilfelle ber vi deg om å rapportere barnevakten via kundeservice. Babysits vil da bli varslet om disse rapporteringene og ta nødvendige tiltak.

Til barnevakter

For å sitte barnevakt må du være 14 år eller eldre. Derfor gjelder en minstealder på 14 år på Babysits. Du må også be om tillatelse fra foresatte dersom du er under 18 år.

Hvis profilen din er øverst av søkeresultatene vil foreldre finne profilen din enklere. For å øke din søkerangering kan du gjøre to ting: 1. Fullføre merker. Målet med merkesystemet er å skape et fellesskap med motiverte medlemmer ved å favorisere verifiserte profiler av høy kvalitet. 2. Bruke plattformen og sjekke profilen din regelmessig. 3. Forbedre jobbeskrivelsen din. Dette er det første foreldre legger merke til.

Hvis du ønsker å søke på barnevaktjobber som er lagt ut på Babysits kan du kontakte en forelder ved å gå inn på vedkommendes profil og klikke på 'kontakt'-knappen. Vennligst legg merke til at du er nødt til å ha en aktiv profil for å kunne kontakte en forelder.

Når du har en aktiv profil vil foreldre kunne kontakte deg ved å sende deg en melding gjennom vår meldingstjeneste. Vi vil varsle deg når har mottatt en ny melding. Du kan gå inn på din Babysits-innboks for å svare tilbake direkte.

Barnevakter setter sin egen timesats for å sitte barnevakt basert på kvalifikasjoner, ferdigheter og erfaringer. På profilen din kan du indikere din gjennomsnittlig barnevaktsats for ett barn. Her kan du også se gjennomsnittssatsen som andre barnevakter har bedt om for å få en idé på hva som er normalt å be om.

Timesatsen burde variere i forhold til hvor mange barn du sitter barnevakt for, hvilke plikter du er pålagt, og hvor jobben befinner seg. Til syvende og sist er det opp til deg å forhandle timesats med forelderen.

Du lager avtaler angående betaling med forelderen. Barnevakter betaler oss ingen kommisjon og beholder hele summen de tjener for dem selv.

Det er opp til deg å planlegge og forhandle din tilgjengelighet med foreldre. På redigeringssiden på profilen din kan du sette opp din tilgjengelighet i tilgjengelighetskalenderen. Her velger du timene hver dag i uka du har mulighet til å sitte barnevakt. På foreldrenes profiler vil du kunne se hvilke tider de ser etter barnevakttjenester.

Det kan hende at du har en negativ opplevelse med en forelder. Vi syns dette er leit å høre. Hvis du har kontaktet forelderen gjennom Babysits' meldingstjeneste kan du legge igjen en vurdering om forelderen. Uansett tilfelle ber vi deg om å rapportere vedkommende til kundeservice via forelderens profilside. Babysits vil da bli varslet om disse rapporteringene og ta nødvendige tiltak.

Profilen din er en flott måte for andre å bli bedre kjent med deg på. Når du inkluderer et tydelig profilbilde som viser ansiktet ditt, skaper dette mer pålitelighet og tillit. Det er lite sannsynlig at foreldre kontakter brukere uten et profilbilde.

Dessverre svarer ikke alle foreldre på alle meldinger de mottar. Dette varierer fra bruker til bruker. Hverken du eller vi kan på noen som helst måte tvinge de til å svare på en melding. Før du tar kontakt kan du se hvor lang tid det normal tar en forelder å svare på meldinger på deres profilside (når dataen er kjent).

Konto

Dersom du har glemt passordet ditt kan du be om å få det nullstilt. Du kan klikke på “glemt passord”-linken som du kan finne under innloggingsboksen. Etter at du har tastet inn e-postadressen som er koblet til kontoen din vil vi sende deg en e-post med en link for å nullstille ditt passord.

Du kan enkelt slette din konto når som helst. Logg deg inn på Babysits-kontoen din og gå inn på profilsiden din. Nederst på siden klikker du på “slett min konto"-knappen. Denne handlingen vil også fjerne din profil fra vårt plattform. Dersom du er en forelder og du har en premiumskonto vil denne også bli avsluttet.

For å hjelpe andre brukere på Babysits med å finne deg enklere har vi gjort din aktiverte profil søkbar. Dette betyr at din profil vil også kan bli funnet i diverse søkemotorer, for eksempel Google.

Ikke bekymre deg, hvis du sletter profilen din på plattformen vår vil den også bli fjernet fra søkemotorer. Vennligst bemerk deg at søkemotorer ikke oppdaterer forandringer på sidene hver dag. Det kan noen ganger ta opptil 4 uker før din profil blir fullstendig fjernet fra søkemotorer.

For å gjøre din profil privat må du logge deg inn på Babysits-kontoen din og gå til 'Rediger profil'-knappen. Deretter klikk på 'Gjør profil privat' knappen.

På Babysits, når du kansellerer premiumskontoen din, stopper du den automatisk betalinen, mens når du gjør profilen din privat, gjør du den usynlig for andre brukere.

Hvis du har noen dager igjen av din premiumskonto kan du fortsatt bruke premiumstjenester på de gjenstående dagene etter at du har kansellert premiumskontoen. Etter at premiumskontoen din utløper, har du fortsatt tilgang til din Babysits-konto som en gratiskonto, noe som inkluderer muligheten til å fortsette de samtalene du har allerede startet og å ha tilgang til dine transaksjonsdetaljer. Hvis du ikke lenger ønsker å bli belastet for en premiumskonto, men du ønsker å ha tilgang til kontoen din, er dette den beste løsningen.

Å gjøre kontoen din privat gjør den usynlig for andre brukere. Denne handlingen avslutter ikke din premiumskonto. Samtidig som profilen din er privat kan du fortsette alle de samtaleene du allerede har startet med andre brukere.

For det første, sjekk at du er registrert på ditt eget lands plattform; du kan aldri taste inn adresser som er utenfor det landet du er logget inn i. For det andre, vennligst forsikre deg om at du bruker riktig format på din postnummer. For det tredje, hvis byen din ikke er i vår database, vennligst kontakt kundeservice slik at vi kan legge til byen din.

Kontaktinformasjon, slik som adresse, email, telefonnummer og sosiale medie konti vil aldri vises eller deles med tredjeparter eller andre brukere. Vi bruker denne informasjonen for å bekrefte hvem du er, gi nøyaktige søkeresultater og, dersom nødvendig, for å kontakte deg. Det er fullstendig opp til deg om du vil dele kontaktinformasjonen din med andre brukere.

Du kan melde deg av Babysits' e-posttjeneste fra kontrollpanelet eller ved å klikke på avmeldingslinken i alle varsel-e-poster. Vennligst merk deg at funksjonen for å melde seg av er for øyeblikket kun tilgjengelig på Babysits' hjemmeside med tilgang fra datamaskin- eller mobilleser, og er ikke tilgjengelig på Babysits' mobilapp.

Du kan bytte passordet ved å navigere deg til profilsiden din. Tast inn ditt nåværende passord og nytt passord, klikk deretter på ‘lagre’. Etter dette er passordet ditt oppdatert.

For øyeblikket er det ikke mulig for brukere å skifte kontotype selv. Dersom du har registrert deg som forelder ved en feiltakelse og skulle ha registrert deg som barnevakt i stedet (eller motsatt), vennligst kontakt kundeservice. Vi kan fikse dette for deg.

Dersom du ikke mottar e-poster, varsler eller meldinger fra Babysits anbefaler vi at du sjekker spam-/søppelmapper. Videre anbefaler vi at du sjekker kontrollpanelet ditt for å se om du har meldt deg på e-posttjenesten.

På Babysits følger vi retningslinjer for rettferdig bruk. Dette betyr at vi har innført en grense på antall meldinger som en bruker kan sende for å unngå spam eller annen misbruk av meldingstjenesten.

Målet vårt er å oppnå et troverdig felleskap hvor brukere sender meldinger til hverandre kun når de faktisk er intereserte i tjenesten som er tilbudt. Ved å sette en grense på antall meldinger som brukere kan sende er håpet vårt at brukere vil sende meldinger av høyere kvalitet.

Vi kan nullstille meldingsgrensen din hvis du kontakter kundeservice. Først sjekker vi at kontoen din ikke spammer, og deretter nulstiller vi grensen din.

Det er ikke mulig for brukere å slå sammen kontoer selv. Dersom du har flere kontoer som skal bli slått sammen, vennligst kontakt kundeservice. Vi slår sammen kontoene din for deg slik at alle meldinger du mottar eller sender vil være i én og samme innboks. Når du kontakter kunderservice, sørg for å inkludere emailadressene på de kontoene du vil slå sammen og spesifisere (med email) hvilken konto du vil fortsette å bruke).

Dersom du ikke har mottatt en verifiseringskode anbefaler vi at du ber om en ny kode via bekreftelsessiden.

Dersom du vil gjemme en samtale med en bruker, kan du enkelt klikke på arkivknappen i innboksen din. Det er ikke mulig å fullstendig slette en samtale.

Babysits tillater brukere å rapportere innhold på Babysits som overskrider våre vilkår og betingelser og felles retningslinjer. For å rapportere en bruker kan du gå til brukerens profil og klikke på “rapporter profil”. Du blir da bedt om å skrive og sende en rapport. Babysits vil deretter bli varslet om disse rapportene og gjøre det som er nødvendig. Rapporter er konfidensielle, noe som betyr at brukeren du rapporterer ikke vil bli varslet om din rapportering.

Vurderinger og referanser

Til forskjell fra referanser kan du kun legge til vurderinger av brukere du har vært i kontakt med gjennom meldingssystemet til Babysits. For å legge igjen en vurdering av en annen bruker, må du først gå inn på innboksen din. Der vil du se en vurderingsknapp dersom du har kontaktet brukeren. Når du klikker på vurderingsknappen vil du bli tatt med videre til vurderingssiden. Du kan velge å skrive en vurdering anonymt.

Dersom du er den første til å legge igjen en vurdering, vil vi la den andre brukeren vite dette. I løpet av de første 14 dagene kan ikke den andre brukeren se hva som er skrevet inntil han eller hun legger igjen en vurdering for deg (så ikke nøl med å være fullstendig ærlig!)

Den andre brukeren har 14 dager på å også legge igjen en vurdering. Vi vil legge ut begge vurderingene når den andre brukeren har lagt igjen en vurdering eller etter 14 dager.

For å redigere en av dine eksisterende vurderinger av en bruker må du gå tilbake til innboksen din og klikke på vurderingsknappen. Dette tar deg tilbake til vurderingssiden, hvor du kan oppdatere vurderingene dine, inkludert evalueringen og teksten du har skrevet. Du kan ikke slette en vurdering av en annen bruker, kun redigere den.

Hvis du har lyst til å se andres vurderinger av deg umiddelbart er du nødt til å skrive en vurdering av dem også. Hvis du ikke har og ikke vil skrive en vurdering av en annen bruker, vil du kunne lese vurderingen om deg på profilen din etter 14 dager.

For øyeblikket er det ikke mulig for deg å slette eller gjemme en vurdering som noen andre har skrevet om deg; dette ville gjort vurderingssystemet poengløst. Du kan spørre brukeren å redigere vurderingen om deg, men du kan på ingen måte slette en annens vurdering. Du kan alltids kommentere på en vurdering fra din egen profil ved å klikke på kommentarknappen. Hvis du føler at en vurdering er unøyaktig eller upassende, vennligst kontakt kundeservice. Vi vil vurdere forespørselen din og ta passende tiltak.

Du kan be om en referanse fra ditt personlige nettverk, referansene vil vises offentlig på Babysits profilen din for å hjelpe andre medlemmer å bli kjent med deg. Du kan invitere venner og familie via referansesiden til å skrive en personlig referanse om deg.

Hvis du har tidligere jobbet med en barnevakt som nå bruker Babysits, men du klarer ikke å finne dem gjennom Babysits, har du fortsatt mulighet itl å skrive en referanse til dem. Barnevakten må da sende deg en forespørsel om å skrive referanse. Vennligst merk at vi vil automatisk lage en gratiskonto til utenforstående som legger ut en referanse.

Du har alltid muligheten å ignorere referanser slik at de ikke er synlige på profilen din. Du kan enkelt ignorere referanser via referansesiden, ved å klikke på 'ignorer'-knappen ved siden av referansen.

Dersom du ikke kan finne svaret på spørsmålet ditt her er du velkommen til å kontakte oss.

Kontaktskjema