Yoga for barn

Yoga for barn

Av Babysits, 5 min å lese

Blir barna dine raskt stresset og synes det er vanskelig å konsentrere seg? Kanskje yoga er løsningen! Yoga er utrolig helsenytting for barn så vel som voksne. Det er en av de mest omfattende aktivitetene vi har, og den involverer både kropp, sinn og sjel. Les videre for å oppdage noen av fordelene med yoga og de mest kjente stillingene som passer for alle barn!

Nå til dags tilbringer barn mye av dagen sin sittende. Dette kan akkumulere stress og ubehag. Yoga hjelper barn slappe av og bli mer konsentrerte.

Legg merke til at yoga for voksne er annerledes enn yoga for barn. For de små bør yoga være en lek, en type fritid hvor det ikke er noe strenge regler å følge.

Hva er de viktigste fordelene?

Yoga gjør psykofysikken stabil og hjelper i utviklingen av kognitive og sosiale evner. Det finnes utallige helsefordeler med å praktisere yoga – også for barn. Her er de 7 viktigste fordelene med yoga for barn:

  • God holdning: hvor ofte ser du barnet ditt med dårlig holdning og svai i ryggen når de spiser eller gjør lekser? Å praktisere yoga fra en tidlig alder kan hjelpe å forhindre alvorlige ryggsmerter i senere tid.

  • Utvikling av selvtillit rundt kroppsbilde: barnet ditt lærer å akseptere kroppen sin fra et tidlig alderstrinn slik at de kan lære å elske seg selv.

  • Respekt for dem selv, andre og miljøet: yoga er ikke kun fysisk trening – det er også en mental trening som hjelper deltakere å ha respekt, ikke kun for dem selv, men også for planeten og alle de rundt oss.

  • Forstå når man trenger å slappe av: jo eldre du blir, jo mindre pauser tar du fra et hektisk liv, spesielt med all elektronikken som omringer oss hvert sekund av dagen. Yoga kan hjelpe barnet ditt mer oppmerksom og flink på å bruke tid på seg selv koble av.

  • Uttrykke følelser: med mer yoga i hverdagen vil det bli enklere for dine små å la frustrasjonen få fritt løp og gi slipp på all den negativiteten barna dine måtte bære på.

  • Reduksjon i stress og angst: det er veldig lett å bli nervøs eller stresset over alle avbrytelser og gjøremål vi har i hverdagen, enten de kommer fra internettet, media, skolen eller jobben. Det samme gjelder naturligvis også barn! Yoga inneholder mange elementer av meditasjon som hjelper deg å samle deg selv og finne konsentrasjonen din. Yoga kan derfor gi både deg å dine små en stor fordel når dere skal håndtere små og store utfordringer i hverdagen.

  • Yoga forbedrer evnen til å lære: yoga hjelper å utvikle barns nysgjerrighet – en viktig egenskap som kommer til å være veldig nyttig i fremtiden.

Hvilke yogaposisjoner passer seg best for barn?

Det er mange yogaposisjoner (også kalt asana) der ute. Her deler vi i Babysits våre 6 favoritter for nybegynnere: noen er veldig enkle mens andre er litt mer kompliserte. Jo mer avanserte øvelsene er, jo mer øving trenger de. Hvis du prøver lenge nok, kan til og med de vanskeligste posisjonene bli en realitet!

6 yogaposisjoner for barn

  • Nedoverpekende hund🐕: med både utstrakte armer og bein, alt godt plantet i bakken, er dette en flott øvelse for å strekke ryggraden.

  • Treet 🌳: med hender over hodet og håndflater mot hverandre som en pil løfter du det ene beinet og plasser fotsålen mot innersiden av kneet på det andre beinet.

  • Kobraen 🐍: start med å ligge med magen ned og bein ustrakt bak deg (tær utstrakt). Plasser håndflatene ved siden av hver skulder og press vekk fra bakken og se opp mot taket. Føl det strekke langs forsiden av torsoen.

  • Ku🐄: ha beina i kryss med bøyde knær slik at føttene peker bak deg. Dersom høyre bein ligger oppå venstre skal høyre hånd komme ovenfra og venstre nedenfra, og omvendt. Se om hendene – eller fingertuppene – kan møtes mellom skulderbladene på ryggen. Denne posisjonen åpner brystet og strekker ankler, hofter, lår og armhuler.

  • Buen 🏹: ligg på magen på gulvet og bøy knærne. Grip om anklene med hendene dine, og løft deg opp fra gulvet mens du dytter føttene vekk fra hodet. Denne posisjonen aktiverer mageorganenen og reduserer stress.

  • Dødmannsstilling 💆: ligg på ryggen på gulvet med armer og ben utstrakt langs sidene dine, og med håndflater som peker oppover. Prøv å ikke tenke på noe som helst og gå inn i en tilstand av total avslapping. Høres kanskje lett ut, men er faktisk veldig vanskelig!

Du kan prøve ut disse posisjonene med barnet ditt og kanskje introdusere en ekstra asana hver uke! Bruk gjerne internettet for å finne flere yogaposisjoner – for eksempel på YouTube kan du finne massevis av videoer som kan hjelpe deg og dine små bli yogamestere!

Å praktisere yoga er ideelt spesielt for engstelige og aggresive barn, men med tanke på at stress og angst kan påvirke hvilket som helst barn anbefaler vi at du praktiserer yoga med barnet ditt uansett hvor stresset hun eller han føler seg.

Det er utrolig enkelt å begynne å praktisere yoga. Alt du trenger er en matte (eller et gulvteppe), et stille rom i huset med nok plass og kanskje en høyttaler til å spille litt rolig musikk med. Sammen med barnet ditt kan du koble helt av fra resten av verden og kun fokusere på dere selv!

Namaste!